viernes, 11 de abril de 2014

Un dia a l'escoleta

Bones tardes!


Aquí som altre cop per a reflexionar sobre les meves pràctiques. Voleu saber-ne més sobre elles? Doncs avui em dedicaré a respondre i reflexionar sobre una sèrie de preguntes per tal d’ensenyar-vos com va la meva nova experiència.


• Què fan els infants en un dia típic?

En un dia típic els infants arriben entre les 9 i 9.30 i realitzen joc lliure (normalment es pregunta quina joguina volen i se’ls hi dóna). Després, recullen, seuen a l’estora, se’ls crida un a un i es posa el pitet. Seguidament, agafen la mà d’un company i surten amb menjador fent un tren i cantant “un tren petitó”. Es seuen al menjador, s’aixequen les mànigues de la samarreta (ajudem si cal) i els hi facilitem el menjar. Després, veuen aigua. Ells porten el got, plat,... al carro. Renten la taula. Higiene. A continuació fem activitat. Seguidament, si hi ha temps surten al pati i si no, ja toca higiene (canvi de bolquer). Es l’hora del descans. Dormen aproximadament 45 min-1 hora. S’aixequen, posem pitets i és l’hora de dinar (també primera sortida). Mengen i al igual que a l’esmorzar, porten el plat, el got, forquilles,... un cop acaben de menjar. Higiene (canvi bolquers, roba,...). Segona sortida.

L'higiene forma part de la rutina del dia a dia
https://www.flickr.com/photos/carriagada/232363033/


• Qui decideix com s´ha d´ensenyar i avaluar?

La mestra d’aula decideix com s’ha d’ensenyar i avaluar, encara que això es tracta amb la resta de l’equip docent i directiu (sobretot l’avaluació). De fet, algunes pautes estan establertes des de l’inici de curs. Molts aspectes són consultats amb tot l’equip.


• Quines estructures, pràctiques o comportaments (meus o de l'escola) els
ajuden?

-Establir unes rutines.
-Aplicació d’estratègies (temps-fora).
-L’estructura de l’aula i el material que la compon.
-Prestar atenció als infants i mantenir una escolta activa amb ells.
-Conèixer a les famílies i tenir una bona relació i comunicació amb elles.
-Conèixer les característiques individuals de cada infant.
-Mantenir un vincle afectiu amb els infants.


• Com estan organitzades les aules, les rutines, els espais, els horaris...?
Qui les organitza? Qui decideix per on començar i quan acabar? Quan
sorgeix un problema o un entrebanc dins la jornada, com es soluciona?

Les aules estan organitzades per racons, encara que algunes tenen una millor distribució que altres. Segons el que es vol treballar en cada aula i el nivell de desenvolupament dels infants gaudeix d’un material o un altre. En cadascuna d’elles es reflexa el projecte de treball: la mar. Les rutines són iguals per a tots els nivells encara que varia la seva complexitat i exigència. Els espais de l’escola s’organitzen segons les necessitats de l’etapa de 0 a 3 anys que tenen els infants i segons les necessitats dels adults (per exemple: la sala de mestres): hi ha una sala de psicomotricitat, un menjador, una cuina, un taller, una sala per a mestres, una sala per a la directora, pati (2), 4 aules, una bugaderia, 4 banys (un de minusvàlids i altra està adaptant-se per ser una sala de la llum). Els horaris estan establerts des de l’inici de curs (menys aquells dies d’assumptes personals). Es configuren per mitjà de tot l’equip que conforma l’escola.

Les aules estan organitzades per la mestra corresponent, les rutines i els espais per tot l’equip docent i directiu, i els horaris són establerts per l’equip docent, directiu i altres membres externs.
Qui decideix per on començar i quan acabar es tracta per tot l’equip docent i directiu. Quasi tot es parla entre ells. Tenen una bona comunicació.

En cas de que sorgeixi un problema o entrebanc dins la jornada, es sol solucionar comentant amb la directora i decidint entre tots aquells implicats. Depenent de què succeeixi es dóna una resposta o una altra, però sempre la directora ha d’estar assabentada. Ella és la que diu sí o no.


• Com interactuen els infants? Col·laboren i treballen junts? Com s'ajuden
a aprendre? Com interactuen amb el mestre/a? Com s’interactua amb les famílies?

En el nivell que jo estic, d’un a dos anys, la interacció dels infants és en parella o grups molt reduïts. Principalment interactuen per establir joc i ho fan, majoritàriament, a través de la comunicació no verbal, ja que el seu llenguatge és escàs. En alguns moments determinats, col·laboren i s’ajuden uns a altres. Per exemple a l’hora de recollir treballen tots junts, a l’hora de netejar la taula, el moment de repartir l’aigua,... Un exemple més concret és el següent: Una nena  estava jugant amb un cotxe i volia pujar un petit escaló amb ell. No podia i crida a una altra. L'altra acudeix i l'ajuda a pujar el cotxe. Així amb mirades i gestos s'han entés i han interactuat.

Per altra banda, la interacció dels infants amb la mestra és molt bona. Quan arriben i se’n van donen una abraçada i un petó a la mestra, quan tenen la necessita de comunicar-li alguna cosa important per ells ho fan, quan necessiten ajuda li demanen, quan tenen un problema recorren a ella,... La interacció amb la mestra no només es basa en llenguatge no verbal, sinó també del verbal. Els infants tenen molt bona comunicació amb la mestra i inclús, en moltes ocasions, són ells els que s’apropen a ella i ofereixen la seva ajuda. Els infants mostren molta estima i respecte cap a la mestra.

Per últim, la interacció amb les famílies s’estableix per diverses vies: cara a cara, per telèfon, a través de notes informatives, i també el racó de les famílies (amb un document on s’explica la metodologia del centre, el concepte d’infant i d’escola; hi ha una bústia per a suggeriments,...). La interacció cara a cara és dóna reunions en gran grup o individuals amb els pares, en xerrades, en l’arribada dels pares amb l’infant a l’escoleta per informar com s’ha aixecat o com ha dormit, en la sortida per a que els pares coneguin com li ha anat el dia al seu fill a l’escoleta,... Per telèfon es sol cridar als pares si un infant es posa dolent, si un infant ve més tard, si es queda o no al menjador, si no ve perquè està dolent o per saber per què no ha vingut, etc. A través de notes informatives per a que els pares sàpiguen si hi ha qualsevol esdeveniment o sortida,... I el racó de les famílies on s’explica de forma breu el PEC, el pla d’acollida dels infants (on s’exposa en què consisteix el període d’adaptació i com es realitza), entre altres.


• Quins marcs conceptuals recolzen l’organització de l’espai/temps que es duu a terme a l’escoleta?

Molt important l'organització del temps i l'espai
https://www.flickr.com/photos/miniaturasdelola/3111801516/

Els marcs conceptuals que recolzen l’organització de l’espai i el temps no són uns en concret, sinó que s’agafen idees de diversos autors com són Malaguzzi, Locksy,... D’aquesta manera elles creen la seva pròpia pedagogia. El que sí està clar és que tots els moments i espais són educatius i que el principal a tenir en consideració són les necessitats i les individualitats dels infants. Així, per l’escola és important l’organització del temps per rutines i la diversitat d’espais i materials.



I fins aquí l'entrada d'avui. Un altre dia vindré amb més preguntes i respostes!


ADÉU!

*Justificació d'etiquetes:

1.1: Ja que he accedit i consultat el mòdul 3.
3.1: Ja que les preguntes plantejades són sobre el funcionament del centre i de l'escola.
3.2: Ja que reflexiono sobre l'organització del centre i aula.




No hay comentarios:

Publicar un comentario