sábado, 22 de marzo de 2014

Començar a analitzar el centre i l'aula

Bones tardes!

Desprès de l’entrada del meu procés d’acollida, avui és el torn de presentar-vos una mica més com és el centre educatiu i l’aula amb la qual em trobo. I de quina manera parlaré d’ells? A través d’un DAFO. Ho explico: el DAFO és una eina (visual i esquemàtica) que permet fer l’anàlisi de la situació d’una empresa o projecte, observant de forma detallada els seus trets interns i els seus aspectes externs.

Aquí teniu una descripció més professional i acurada:


Com a exemples de DAFO us podeu guiar amb els que jo realitzaré a continuació:



DAFO del centre:

DEBILITATS

  • Pati (falta material, sòl de ciment, falta decoració, molt simple i petit).
  • Sala de la llum (no té material, molt poc espai, no habilitada).
  • Menjador al passadís (ocupa gran part del passadís per accedir a altres sales i classes).
  • Aula de la llum no habilitada.

AMENACES

  • Falta de recursos econòmics.
  • A peu de carretera.
FORTALESES

  • Participació de les famílies.
  • Cuina pròpia.
  • Amplitud d’aules i bona il·luminació.
  • Connexió del pati interior amb l’exterior.
  • Connexió del pati amb cada aula.
  • Ordinador comú (recopilació de fotos accessibles a tot l’equip).
  • Aules connectades: nadons i petits; grossos 1 amb grossos 2.

OPORTUNITATS

  • Pares col·laboradors: porten materials, decoració,...
  • Ubicat a la proximitats del centre d’Eivissa.
  • L’escola d’educació infantil i primària està al costat.
  • Pàrking.



DAFO de l’aula:

DEBILITATS

  • No es respecta els ritmes dels infants.
  • No hi ha bany per als infants (lavabo per a que ells puguin rentar-se les mans tot sols).
  • Mala estructura de racons ( i n’hi ha pocs).
  • No es fan activitats intercicle.
  • Poca decoració.
  • Poc treball de les emocions.

AMENACES

  • Falta millor aprofitament dels espais.
  • Falta mestra de suport.
  • Falta de recursos económics.
FORTALESES

  • Bona participació i comunicació amb la família.
  • Amplitud de l’aula.
  • Bona il·luminació.
  • Connexió amb el pati.
  • Zona de descans.
  • Diversitat de material i quantitat d’aquest.
  • Bany per a l’adult.
  • Connexió amb l’aula dels nadons.
OPORTUNITATS

  • Connexió amb l’escola d’Educació Infantil i Primària.
  • Activitats intercicle.
  • Proximitat al centre de la ciutat.
  • Aportació per part dels pares i de la mestra de material.
  • Bon clima.


Què vos sembla? Creieu que és una eina útil? La fareu servir en la vostra tasca docent? Jo la trobo molt adient i m’agrada molt! És molt pràctica!

Aquests DAFO que he confeccionat m’ajuden en l’anàlisi del context, i ara ja puc centrar-me en pensar com treballar les meves competències en ell i quines tasques i estratègies podria utilitzar per millorar-les o adquirir-les. Dir que sempre es tindrà en compte el DAFO.

-Ser autònoma en l’aprenentatge: per tal de millorar aquesta competència cada dia hauré de reflexionar sobre les bones actuacions professionals, sobre les fortaleses que presenta l’aula i el centre, i contrastar la informació recollida de la teoria i de la pràctica per poder fer front a les debilitats.

-Reflexionar sobre el meu propi procés d’aprenentatge: per tal de millorar-la hauré d’agafar les debilitats, analitzar-les, pensar com podré millorar-les, resolvent els meus dubtes, marcant-me uns objectius i sabent en què tindria més facilitats i en què no.

-Analitzar i reflexionar sobre el funcionament dels centres d’Educació Infantil: destacant la bona participació de les famílies, trobant una solució a les debilitats que presenta, millorant les oportunitats i proporcionant activitats per fomentar-les, compartint idees, contrastant els documents dels centres amb la realitat,...

-Analitzar i reflexionar sobre els processos d’aprenentatge: identificant la teoria que justifica les fortaleses de l’aula, identificant bones pràctiques que es duen a terme i que per tant, són fortaleses, elaborant hipòtesis de les possibles oportunitats que podrien haver-hi,...

-Reflexionar sobre el procés de millora: identificant quines necessitats presenta el centre i quina d’aquestes és la més important i que requereix una millora més immediata; juntament amb les meves companyes cercar possibles opcions de millora, analitzar-les, cercar el necessari per aplicar-les, portar-les a terme i finalment, avaluar el resultat.

Així, les tasques i estratègies per tal d’adquirir i millorar les meves competències estaran dedicades a la recerca d’informació per diferents vies, en contrastar aquesta amb la pràctica, en compartir idees amb les meves companyes, en col·laborar amb el centre, en cercar ajudar quan calgui, etc. i sobretot, en reflexionar.



Fins aviat!


P.D.: *Etiquetes:

1.2: Ja que analitzo les fortaleses en el DAFO.
2.1: Ja que identifico les meves competències que he millorar i les relaciono amb el context.
3.2: Ja que amb el DAFO s’analitzen les debilitats, amenaces, fortaleses i oportunitats del centre.


No hay comentarios:

Publicar un comentario