domingo, 16 de marzo de 2014

Mestre competent

Bon dia! Avui toca reflexionar una mica més!

Recordeu la meva entrada anterior? S’anomena “Utopia o possible realitat? De moment, ideals” on es parla sobre el meu mestre ideal i la meva escola ideal. Doncs ara, amb l’ajuda de la lectura “Diez nuevas competencias para enseñar” de Perrenoud, profunditzaré una miqueta més sobre aquest aspecte. I per fer-ho, contestaré a una sèrie de preguntes.

Part d’aquesta lectura:




  1. Quines competències de la lectura té el meu mestre ideal?


2. Quines competències de la lectura no té el meu mestre ideal i m’agradaria afegir? 



 3. Quina o quines competències no apareixen a la lectura i el teu mestre ideal té?



4. I arrel de la lectura d’aquest autor, quines 5 coses vols i/o pots millorar com a futura mestra?

-Treballar a partir dels errors i els obstacles en l’aprenentatge.
-Analitzar la relació pedagògica, l’autoritat i la comunicació en classe.
-Establir controls periòdics de competències i prendre decisions de progressió.
-Explotar els potencials didàctics de programes en relació amb els objectius dels dominis d’ensenyança.
-Treballar a partir de les representacions dels alumnes.


Amb tota aquesta informació, vull dir, havent llegit aquesta lectura de Perrenoud i tenint en compte el meu mestre ideal, toca plantejar-ne un decàleg de competències que hauria de tenir un bon mestre. De fet, fa uns dies, en la classe de Reflexió i Innovació Educativa, vam confeccionar-ne aquest:
-Pacient.
-Respectuós.
-Empàtic.
-Tolerant.
-Afectiu i proper.
-Motivador.
-Transmet confiança.
-Coopera i ajuda.
-Té una formació contínua.

Però jo considero que per aconseguir un bon mestre caldria afegir altres aspectes:
-Amb habilitats comunicatives.
-Fomenta la relació entre família i escola.
-Ofereix oportunitats d’aprenentatge.
-Fa reflexionar als infants sobre els seus aprenentatges.
-Reflexiona sobre la seva tasca docent.
-És innovador i creatiu.
-Fa ús de les TIC’s.
-Col·labora amb l’organització i gestió del centre.
-Manté una bona relació amb tots els membres que formen part de l’escola.
-Proporciona estratègies de resolució de conflictes.
-Potencia el treball de les emocions dia a dia.
-Sap posar límits.
-Transmet valors.
-Coneix a l’infant i els diferents contextos que l’envolten.
-S’ajusta a les necessitats dels infants.


Per últim, què he volgut dir amb tot això? Que un mestre ha de ser competent, és a dir, ha de saber donar resposta a les diverses situacions que es plantegin de forma eficaç dins d’un context concret. I com fer-ho? A través d’actituds, habilitats i coneixements en un mateix moment, de forma integradora. Actuant de forma flexible i estratègica. Així, davant d’un conflicte, en primer lloc s’ha d’analitzar, després seleccionar una de les possibles solucions i finalment, aplicar aquella que pensem que és la millor fins que aconseguir la resolució.



           Per a més informació us deixo aquest vídeo de Miguel Àngel Zabalza:
Profesor Competente - Miguel Ángel Zabalza por UCENevaluacion


FINS AVIAT!


*Justificació d'etiquetes:

1.2: Ja que sobretot en el decàleg parlo sobre les competències d'un bon mestre.
2.1: Ja que parlo sobre les competències que hauria de millorar i sobre les que té el meu mestre ideal.
2.3: Ja que tracto sobre els 5 aspectes que m'agradaria millorar com a futura mestra.


No hay comentarios:

Publicar un comentario